2014. október 5., vasárnap

Horváth Zita - Zanna ékszer

1. Pár mondatban írd le, hogy mivel foglalkozol!

Horváth Zita vagyok, a Zanna kézműves ékszerek megálmodója és készítője. A Zanna ékszer, mint márka, 2012-ben született meg. Fő profilom az újrahasznosítás: parafa dugókból, floppy lemezekből, és egyéb kidobásra ítélt anyagokból készítek ékszereket. Ezeket az alapanyagokat szeretem  dróttal, gyönggyel, természetes anyagokkal kombinálni, és megfesteni.

2. Miért pont ez(eke)t az anyago(ka)t választottad?
Fontos számomra a Természet tisztelete, próbálok minél kisebb "ökológiai lábnyommal" élni, ezért is érzem nagyon magaménak az újrahasznosítást, mint technikát. Jellemző rám az újítás, a minket körülvevő anyagokra, apró tárgyakra, és a hulladékra is másként tekintek, mióta ékszer készítő vagyok. Azt hiszem sok kézműves alkotótársam egyetért abban, hogy egy készítőnek éjjel-nappal zakatolnak az új ötletek a fejében. Én is így járok-kelek a világban, és a saját szórakoztatásomra elképzelek minél extrémebb és extrémebb újításokat az egyedi ékszer divatban. Ezekből az ötletekből születnek meg aztán az alkotásaim. Tudatosan törekszem rá, hogy az alapanyagokat úgy válasszam meg, hogy azzal is enyhítsem a környezetünkre nehezedő terhet, amit a pazarló életmódunk okoz. Rengetegszer járok úgy, hogy szó szerint az utcán hever előttem a "megoldás", egy-egy félig kitalált ötlethez a hiányzó láncszem. :)

3. Mikor fedezted fel magadban a fogékonyságot, tehetséget?
Mióta az eszemet tudom, mindig alkottam. Óvodában az ovis társaimnak sokszor "rendelésre" rajzolgattam meg az állatokat, rajzfilm figurákat, és ami épp a kérésük volt. Rajz szakos főiskolásként leginkább festeni szerettem, majd fotózni, a diploma megszerzése óta pedig a kézműves ékszerek készítésében élem ki a kreativitásomat.

4. Honnan merítesz ötleteket, inspirációt?
Nagyon közel áll hozzám a népművészet. Néhány éve a magyar népi motívumok világa - a népzenével és néptánccal együtt - teljesen elvarázsolt, és ez a szerelem azóta is tart. A népi motívumokat vagy tovább örökítem változtatás nélkül, vagy pedig modern, általam továbbgondolt és 21. századivá alakított mintákként élnek tovább az ékszereimen. Ezen kívül, ahogy említettem, szeretem a meghökkentő, egyedi ötleteket. Sok újrahasznosított ékszerem született meg abból a törekvésemből, hogy megmutassam, nem minden hulladék, amit kidobásra ítéltünk.

5. Mi a "civil" foglalkozásod?
Rajz és magyar tanári végzettségem van, sok területen kipróbáltam már magam, voltam fotós, fejlesztő pedagógus, foglalkoztam piaci és bolti kiskereskedelemmel, és jelenleg is keresgélem, milyen hivatásban találnám meg önmagam.

6. Melyik részét szereted a legjobban és melyiket a legkevésbé?
A leginkább az ötletelés folyamatát és az új ötletek megvalósítását élvezem. Rengeteg plusz energiát ad az is, amikor visszajelzést kapok a vásárlóimtól, hogy mennyire szeretik hordani a tőlem vásárolt ékszereket. Ami viszont még nehézséget okoz, de sajnos velejárója a dolognak, az a reklámozás és saját magam menedzselése. Ezekben még van hova fejlődnöm. Remélem előbb-utóbb ráérzek az ízére, és sikerül megszeretnem ezt az oldalát is a kézműveskedésnek.

7. Hogy néz ki egy munkanapod? Mikor, hol dolgozol?
Szerencsére a műhelyemnek nem nagy a helyigénye, egy nagy rajztábla vagy asztal lap megteszi. Műhelyem nincs, úgyhogy ilyenkor a szobám valamelyik sarka (vagy a közepe) alakul át ideiglenes műhellyé. Szeretem ezt az alkotó területet ilyenkor napokig meghagyni, mert ha jön egy új ötletem, akkor kipakolás nélkül, azonnal ki is tudom próbálni, mennyire működőképes.
Kétféleképp szoktam nekiülni alkotni. Van, hogy egy kisebb-nagyobb megrendelést teljesítek. A másik, amikor magáért az alkotás öröméért kezdek el kézműveskedni. Mindkét esetben ilyenkor minden szabad pillanatomban csak "dolgozom", hétvégén például reggeltől estig. Amikor a készítéssel foglalkozom, nem veszem szigorúan, hogy csak a megrendelésre koncentráljak: legtöbbször elkalandozom és elragadnak az új ötleteim. Viszont így a jól bejáratott modelleket is gyorsabban el tudom készíteni, miután kiéltem a kreativitásomat az újak elkészítésében. :)

8. Hogy néz ki egy munkafolyamat?
Az ötleteim folyamatosan rohamoznak meg, ezért bárhol járok, van nálam jegyzetfüzet, ahova rögtön lerajzolom a terveimet. Amikor otthon van egy kis időm leülni ékszerezni, kipakolom a kézműves készletemet, előveszem a jegyzetfüzetem és nekivágok a megvalósításnak. Általában eleve a már meglévő alapanyagaimból tervezek, de előfordul, hogy egy-egy színű gyöngyöt vagy zsinórt stb. be kell szerezni, ilyenkor előzetesen ezt is elintézem. Gyakran az eredeti ötlet átalakul a megvalósítás során. Sokszor maga az anyag alakítja ki a végeredményt, egy szabálytalanságból új ötlet születik, vagy csak elengedem a fantáziám, és hagyom, hogy a kezeim ne engedelmeskedjenek az eszemnek, hanem a belülről jövő intuíciót kövessék.
Az elkészült kézműves apróságokat ezután lefotózom. A fotók feldolgozás után felkerülnek az internetes boltomba és a facebook oldalamra. Ezután már nyugodt szívvel pihennek tovább az ékszerek, és várják, hogy vásárba vigyem őket árulni, vagy bevigyem a Kézügyesek boltba :)
9. Mi volt az eddigi legjobb/legérdekesebb/legfurcsább megbízás (csak ami elárulható:))?
Egyik megbízásomnál a hely nagyon különleges, ahova megrendelték az ékszereimet. Egyik vásárlóm, aki az internetről vett tőlem egy cicás ékszert, 1-2 évvel később megkeresett, hogy nyitott Budapesten egy cicás kávézót, ahol több macska lakik állandó jelleggel, és bővíteni szeretné a kávézó kínálatát kézműves ajándékokkal is. Ezért létrejött köztem és a "macska-otthon" kávézó között egy együttműködés, cicás ékszereket szállítok nekik.
De voltak különleges kérések abból a szempontból is, hogy mit kértek. A kedvencem egy tükörreflexes fényképezőgépet ábrázoló drót fülbevaló volt, amin összesen 2 teljes napot dolgoztam. A végeredmény annyira megtetszett, hogy majdnem megtartottam :)

10. Hobbi vagy vállalkozás?
Még nem rendelkezem olyan rutinnal, amivel vállalkozásként tudnám futtatni a dolgot, de azért hobbinál több. Most kezdem felfedezni a lehetőségeket, próbálom ismertebbé tenni a Zanna nevet, és kiépíteni a vevőköröm.

11. Mik a terveid a jövőre nézve?

Szeretnék még nagyon sok új dolgot kipróbálni mind nyersanyagban, mind az elkészítés módjában. Évekre előre megvannak a terveim, hogy folyamatosan újabb és újabb kollekciókkal tudjak előrukkolni. Szeretném, ha össze tudnám hangolni a termékeim kínálatát a vevői igényekkel és ezáltal a Zanna név alatt egy jól működő vállalkozás futna.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése